איך לתמחר מוצר - חלק א'

23 בינואר, 2017

בשנים עברו חוסר הביטחון כרסם בי והתבטא במחירים נמוכים יותר. טבעת יהלום של שירלי וייסר

קוראים לי שירלי וייסר, אני מעצבת תכשיטים כבר 17 שנים ובעלת סטודיו ללימודי צורפות. לכל מעצב/ת ובעל/ת חנות ברור ששאלת התמחור היא שאלה גדולה. עיצבתם, ייצרתם, פינשתם, ועכשיו כל שנותר הוא לתמחר. איך עושים זאת?

התשובה מורכבת משלושה גורמים. והרי הם לפניכם: 

1. עלויות ייצור. זהו בעיני השלב הקל ביותר בתמחור היצירה או המוצר שעשיתם. אני באופן אישי מחשבת את עלות חומר הגלם בו אני משתמשת, מפרקת הכל ומבינה בדיוק כמה עלה לי לייצר מוצר אחד.

2. כמה אתם מעריכים את עצמכם? שאלה שצריכה להישאל בשלב זה היא כמה עולה שעת עבודה שלכם וכמה שווה העיצוב המיוחד שלכם.

המקום הזה הוא עולם ומלואו. תמחור שעת עבודה משמעו בעצם לדעת להעריך ולתת משמעות לזמן שאתם משקיעים כדי ליצור. מילים כמו ערך עצמי, ביטחון, אמונה בעצמי נכנסות להילוך ומעבר לזמן העבודה, צריך להעריך גם את עבודת העיצוב וייחודו. לאורך השנים גם אני עברתי התמודדות עם החלק הזה - חוסר הביטחון כרסם בי והתבטא במחירים נמוכים יותר, אפילו שכשנקנו התכשיטים שלי במחיר נמוך מכפי שבתוך בתוכי ידעתי שהם שווים, התאכזבתי. המחיר לא כלל את כל העבודה שהשקעתי ולא את המחשבה שעמדה מאחורי היצירה. לכן אני מציעה לכם לבחון את עצמכם כל הזמן. האם כשקונים מכם את המוצר אתם מרגישים שקיבלתם תמורה הולמת? ואם לא – איזה סכום יגרום לכם להרגיש כך?

3. ותק שווה כסף. כמה שווה הוותק שלכם בתחום היצירה שלכם? אפילו האומנים הגדולים ביותר כמו פיקאסו מכרו את היצירות שלהם בתחילת דרכם במחיר מצחיק של פרוטות לעומת כמה שהם שווים היום. בעיניי, הוותק והניסיון מייצרים אמינות, הקונים יסמכו עליכם יותר עם השנים ויש לזה מחיר. יש "שכר צעירות" – כשאתם בתחילת דרככם וחלק מהמוצרים שעיצבתם עדיין ניסיוניים, התמחור לעיתים רק מכסה הוצאות וקצת יותר ואין רווח משמעותי. לאט לאט ניתן להגדיל את הרווח בהתאם לתגובות ושיפור המוצר תוך כדי תנועה.

כל שלושת המרכיבים הללו צריכים להוות חלק משיקול הדעת שלכם בתהליך התמחור. לעיתים משקלו של המרכיב השלישי מאפיל על שני האחרים עד שרוכשים ניסיון מספק וביטחון אמיתי במוצר שעיצבתם וייצרתם, ואז הסעיף השני הופך דומיננטי יותר.

לסיכום, באומנות ועיצוב עלינו להעריך את עצמינו ממקום אמיתי ושלם, דבר שישפיע ישירות על המקצועיות שלנו ועל הסיפוק שבתמורה לעבודתינו.

היצירה שלי היא אני בכל הרבדים, היא מה שיצא מתוכי והוליד את הרעיון, הראש המתכנן, הידיים המבצעות. ולכן התמורה ליצירה סוגרת מעגל של כל תהליך היצירה.

 

הכתבה השניה בסדרה - הטיפים לתמחור של מנחת הסדנאות נורית דוידוביץ

 

לביקור בחנות של שירלי וייסר במרמלדה מרקט

לביקור באתר הרשמי של שירלי וייסר – בו ניתן להירשם לסדנאות הצורפות

לקריאת ראיון עם שירלי וייסר בבלוג "למוכרים בלבד" של מרמלדה מרקט

הוותק והניסיון מייצרים אמינות. שירלי וייסר

תגובות למאמר:
marmelada