איך לתמחר מוצר - חלק ב'

1 בפברואר, 2017

ודאו כי הסיפור שלכם תומך במחיר. בתמונה: שק אוצר למטבעות מהחנות "מחוץ לקופסא". בעיגול: נורית דוידוביץ'

לקריאת הכתבה הראשונה בסדרה לחצו כאן

החששות השכיחים ביותר של מעצבות בנוגע לתמחיר לרוב נשמעים כך: "מה אם אתמחר את התכשיט שלי גבוה מידי ואף אחד לא יקנה אותו?" או "אם אתמחר את התכשיט שלי נמוך מידי אפסיד כסף".

כשאני חוזרת  לימים הראשונים שלי כמעצבת תכשיטים, כשלא היה לי מושג איך "לאכול" את התמחיר או מאיפה בכלל מתחילים, הייתי קובעת מחיר על פי הערכה (פלוס מינוס כזה). קצת עלויות (כמה שידעתי עליהן) וקצת בדיקה של השוק (אף פעם לא ידעתי ממש איפה לבדוק), והתוצאה הייתה שברב הפעמים פשוט הפסדתי.

לתמחיר יש 2 קצוות - עלויות ייצור התכשיט ("תמחיר" - Costing); והמחיר ב"שוק" ("המחרה" - Pricing). הראשון הוא מושג חשבונאי, ואילו השני הוא מושג פסיכולוגי שיווקי.

מציאת האיזון בין הערך הנתפס של התכשיט בעיני הלקוח והמחיר האופטימלי שמכיל בתוכו עלויות ורווח, היא כמו ריקוד עדין. אין דרך אחת נכונה או דרך לא נכונה, ומה שבטוח הוא שההחלטה על המחיר היא החלטה מורכבת - אבל עם הכְוונה נכונה ומחקר מעמיק של שנים מצאתי את הנוסחה הפשוטה ביותר לתמחיר!

זכרו לכסות את ההוצאות העקיפות שלכם. נורית דוידוביץ בפעולה

הנה 5 טיפים שיעזרו לך לתמחר קצת יותר בקלות:

1. הפסיקו להשמיט. אחת הסיבות לתמחיר בהפסד היא השמטת נתון העלויות. מעתה, רשמו את כל ההוצאות שנוצרות עקב ייצור המוצר שלכם. חומרים, שווי זמן עבודה, עמלת מכירה וכל עלות שנוצרת כשאתם מייצרים או מוכרים.

כל אחד ימצא את האופן שבו הכי נכון לו לחשב את התמחיר, אבל זכרו שעליכם לכסות גם את ההוצאות העקיפות / שוטפות שלכם - אלו שיהיו לכם בכל מקרה, גם אם יצרתם היום את התכשיט הכי מהמם שלכם וגם אם נאלצתם היום ללוות את החברה הטובה לחדר לידה, לצאת להאכיל חתולי רחוב או שאתם סתם בדיכי.

2. עשו סקר שוק. השוק שבו אתם פועלים הוא מעיין נובע. בטח לא תמצאו בו מוצרים כמו שלכם (כי כמו שלכם אין), אבל תוכלו למצוא בו מוצרים דומים שיתנו לכם מושג על טווח המחירים שהלקוח מוכן לשלם עבורם.

3. תזמנו את עצמכם. צרו דף מעקב אחרי זמן הייצור שלכם. ודאו שאתם יודעים כמה זמן לוקח לכם לייצר כל מוצר. הנתון הזה הוא חלק בלתי נפרד מחישוב התמחיר שלכם.

4. מה הסיפור? ודאו כי הסיפור שלכם תומך במחיר - החל בעיצוב שלכם, ועובר בחומרים, תיאור המוצר, ה"אודות" שלכם, צילומי המוצר והאווירה, המיתוג והאריזה, ועד לחוויית הלקוח והשירות - כל אלו צריכים לתמוך במחיר שאתם מבקשים.

5. שימו את הביצה לפני התרנגולת. במידה שאתם משווקים באמצעות מה שנקרא "הולסייל" (סוכן, איש מכירות, חנות וכדומה), קבעו קודם כל את המחיר הסיטונאי שלכם, ורק אחריו את המחיר הסופי ללקוח. הקפידו על כך שהמחיר ללקוח שלכם יהיה אותו מחיר בכל מקום שבו יוכל למצוא את המוצרים שלכם.

 

  

נורית דוידוביץ

מנכ"ל JEWEL - סודות ויסודות למעצבות תכשיטים

מלמדת מעצבות תכשיטים וצורפות כיצד ליצור מותג תכשיטים מרגש, מבודל ורווחי

מומחית תמחור למעצבות תכשיטים

יועצת עסקית למעצבות וצורפות תכשיטים ב18 השנים האחרונות

תגובות למאמר:
marmelada