רוצה למכור באינטרנט לקהל הישראלי? המדריך למתחילים

24 במאי, 2018

חנות באינטרנט. אתם מוזמנים למלא אותה במוצרים שלכם ובתוכן (הסיפור האישי) שלכם 

למכור זה אתגר - גם בעולם האמיתי וגם באינטרנט.

אבל אם אתם קוראים שורות אלה, אתם כבר יודעים ששוק האי-קומרס (מכירות באינטרנט) הוא ערוץ מכירות שגדל בתאוצה רבה בשנים האחרונות. ואם החלטתם למכור את המוצרים שאתם מעצבים/מייצרים/מייבאים באינטרנט - אז מזל טוב! אתם בחברה טובה. יותר ויותר אנשים בכל העולם עוברים למכירה ישירה ללא מתווכים.

במציאות התחרותית של היום, גם אמנים נדרשים לקבל החלטות מסחריות ולחשוב על השוק לפני שהם ניגשים לשולחן היצירה: מה למכור, איך לייצר מלאי, ואיך למתג, לתמחר ולשווק. מאחורי כל אחד מהמעגלים האלו מתחבאת עבודה רבה ויותר מזה - כדי לקבל החלטות בכל אחד מהמעגלים - דרושה התמחות.

אחד היתרונות הבולטים של פתיחת חנות בקניון אינטרנטי ("מרקט פלייס") דוגמת מרמלדה מרקט, אטסי, אמזון או eBay - הוא שהפלטפורמה - כלומר, החנות - ניתנת לכם על בסיס של "שכירות" ו/או עמלות, ואתם מוזמנים למלא אותה במוצרים שלכם ובתוכן (הסיפור האישי) שלכם. אם תקימו אתר מכירות פרטי משלכם, תידרשו גם לדאוג לפלטפורמה עצמה, לבחור גם את התבנית, העיצוב, הצבעים והגרפיקות הייחודיים לכם.

ומה בנוגע לחשיפה? למרקט פלייס יתרון גדול על אתר מכירה פרטי כיוון שהמוצרים מופיעים גבוה יותר בתוצאות חיפוש בגוגל. מרקט פלייס הוא אתר גדול, עם מאות אלפי דפים שמתעדכנים כמעט מדי יום ביומו, וזה בדיוק מה שגוגל אוהב. זאת ועוד: בשל גודלם, מרקטפלייסים יכולים להשתמש בטכנולוגיות העדכניות ביותר ובאנשי המקצוע הטובים ביותר כדי לעזור למוכרים לשפר את יחס ההמרה לרמה הגבוהה ביותר לכן. על עוד יתרונות של מכירה במרקטפלייס אפשר לקרוא כאן.

מה למכור?
מה אתם יוצרים? מה מעניין אתכם למכור? איזה מוצר ישקף הכי טוב את האופי שלכם? מהי התשוקה שלכם? שאלות אלו צריכות להישאל כשבוחרים לפתוח חנות באינטרנט. אבל לא די בשאלות אלו - ויש לענות גם על שאלות כמו איזה מוצר הכי דרוש לכם כצרכנים (אנחנו היינו שמחים למשל למצוא חנות שמוכרת מכונת כביסה שיודעת גם לעשות כלים), מה הכי חסר בשוק ולאיזה קהל יעד אתם מעוניינים לפנות. כשתדעו לענות על השאלות האלה - תהיו קרובים בצעד משמעותי לפתיחת החנות האינטרנטית שלכם.

איך סולקים?
הדרך הקלה והנוחה ביותר לקבל תשלום היא דרך חברת סליקה. התשלומים עבור מוצרים במרמלדה מרקט מתבצעים, למשל, באמצעות שני שירותי סליקה שונים:
PayPal - שירות הסליקה הנפוץ בעולם שמאפשר קניה מהירה ונוחה ולא מצריך מסירת פרטי כרטיס אשראי (במידה וללקוח יש חשבון פייפאל);
PayMe - שירות שמאפשר סליקה באמצעות מגוון כרטיסי אשראי וחלוקה לתשלומים.
כדי להגדיל את סיכויי המכירה בחנותכם ולהקל על קונים לבצע רכישות, מומלץ להפעיל את שתי אפשרויות התשלום המוצעות.

הכירו את קהל היעד שלכם
חשוב שתשקיעו את האנרגיה והזמן שלכם באנשים הנכונים, ולכן חשבו היטב מי הם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. בסופו של דבר, זה ישפיע על בחירת המוצרים, הניסוחים, הצילומים, התיוגים ואפילו הפוסטים בפייסבוק העסקי. קהל היעד מוגדר על ידי מספר מאפיינים: גיל, מין, תחביבים, מיקום גיאוגרפי, האתגרים היומיומיים שמאפיינים את אותה קבוצה (למשל, אמהות צעירות מתמודדות עם אתגרים שונים מקבוצת הפנסיונרים, למשל).  

יש לכם סיפור מעניין סביב היצירה שלכם? השתדלו שיהיה נוכח באתר או בחנות שלכם

פתחתם חנות? מזל טוב. מה עושים עכשיו?

אילו כותרות מומלץ לתת למוצרים?
לכותרות יש תפקיד מאוד משמעותי, אולי המשמעותי ביותר, בתוצאות החיפוש שלכם במרקטפלייס ובעיקר בגוגל. אם הכותרת שלכם טובה, סביר להניח שיהיו גולשים שיגיעו מגוגל ישר אל הפריט שלכם. מעבר לזה, כותרת טובה (יחד עם תמונה טובה)  תעודד את הגולשים להקליק על המוצר שלכם מתוך מאגר המוצרים במרקט. 
כל שעליכם לעשות הוא לתת לפריט שלכם את השם הכי טבעי והגיוני לו - ועדיף שיכיל כמה שיותר מילות מפתח חזקות, שיהיה ברור והכי חשוב - שיהיה כתוב בצורה תקנית.
שמות אפשריים לכל מיני פריטים - מאפרה ביתית כתומה, חבילת מעטפות מאוירות, קערה בינונית לסלט, טבעת זהב עם אבנים משובצות, גלויה משנות ה-50, נייר דבק מצויר (וואשי טייפ).

איך הכי נכון לצלם את המוצרים?
אחד האתגרים המורכבים, אם לא המורכב ביותר, בניהול חנות באינטרנט הוא צילום הפריטים באופן כזה שגם לקוח שלא יכול למדוד, למשש, להריח, להפוך ולגעת בפריט יקנה אותו כשהוא נמצא בצד השני של העולם.
תמונה טובה ומוכרת היא:
א. תמונה שרואים בה מיד ובבירור מה אתם מוכרים.
ב. תמונה בהירה עם צבעוניות שדומה, עד כמה שניתן, למציאות. סטטיסטית, חנות שבה המוצרים מצולמים על רקע לבן, תמכור יותר.
ג. תמונה שהפריט נמצא בקונטקסט רלוונטי מבחינה שיווקית (כלומר, מגבת על החוף, או סוודר על הגוף).
ד. תמונה בה התאורה מחמיאה לפריט ומוציאה אותו הכי טוב שאפשר.
ה. תמונה שמספרת סיפור.

אם הכותרת שלכם טובה, סביר להניח שיהיו גולשים שיגיעו מגוגל ישר אל הפריט שלכם

העלו כמה שיותר מוצרים לחנות שלכם
סטטיסטיקה: יותר מוצרים = יותר סיכוי להיחשף. א
ם בחנותכם יש רק 10 מוצרים ולמתחרה באתר אחר יש 100, הוא זה שיקבל מן הסתם נראות בולטת יותר בגוגל.  
יותר עסקאות פר לקוח.
אם בחנות שלכם יש מגוון מוצרים, יש יותר סיכוי שתמכרו יותר ממוצר אחד לכל קונה בחנות, שכן אתם מאפשרים לו בחירה מתוך היצע גדול יותר. מעבר לזאת, קונים מעדיפים לרכז קניה של מספר פריטים מאותה החנות כדי להימנע מתשלום דמי משלוח כפולים (בקניה מכמה חנויות).
סחורה חדשה גורמת ללקוחות לבקר בחנות שלכם לעתים קרובות.
אם תעלו מוצרים חדשים לחנות שלכם באופן קבוע, הלקוחות שלכם ירצו לחזור אליה שוב ושוב כדי להתעדכן.

הסיפור האישי - מצאו את הקול הייחודי שלכם
יש לכם סיפור מעניין סביב היצירה שלכם, המוצר שלכם או החיים שלכם? השתדלו שיהיה נוכח באתר או בחנות שלכם, ובוודאי ברשתות החברתיות.
הסיפור של האנשים שמאחורי המוצרים הוא זה שהופך כל חנות לסרט צרפתי קטן. ולכן כשאתם ניגשים לכתוב על חנותכם - התחילו ב לספר מי אתם, איך התגלגלתם, מתי ולמה בחרתם ליצור או ליזום בתחום העיצוב. פרטו כמובן על היצירה שלכם, מקורות ההשראה שלכם, על סוג המוצרים. שתפו את הקהל עם המחשבות והתכניות שלכם.
אל תהססו לפרט ולשתף אבל מצד שני הקפידו להישאר מהודקים (ושהטקסט לא יהיה ארוך מידי. עד 120 מילים בערך).

מה הוא יחס המרה ואיך משפרים אותו?
יחס המרה (קונברז'ן) הוא למעשה אחוז המבקרים המזדמנים בחנות שהופכים (או "מומרים") ללקוחות משלמים. ככל שאחוז ההמרה גבוה יותר בחנות שלכם, כך תהיה החנות שלכם מצליחה יותר, כמובן.
כדי לדעת מהו יחס ההמרה בחנותכם החודש, למשל, היכנסו לנתוני הגוגל אנליטיקס של החודש האחרון. קחו את מספר העסקאות של החודש וחלקו אותן בסך כל הצפיות, ואת התוצאה הכפילו במאה. כלומר, מספר העסקאות חלקי מספר הכניסות לחנות כפול 100 = יחס ההמרה.
כדי להגדיל את יחס ההמרה, הקפידו על חנות רעננה ומתעדכנת, ובדקו שמתקיימים בה הפרמטרים הבאים:

* תמונות מלאות חיים וצבע;
* טקסטים מחודדים שמעבירים את כל המידע שצריך, בלי שהלקוח יצטרך להרים טלפון עם שאלות;                       
* נוכחות טובה ובועטת במדיה החברתית שיודעת להפנות את הקונים היישר אליכם;
* מחירים מעודכנים. עצרו הכל ומדדו: כמה הוצאות יש לכם - על חומרים הגלם, שעות העבודה והמשלוח? ההוצאות האלו צריכות להיות מגולמות במחיר המוצר - בתוספת אחוזי רווח;
* קולקציות חדשות - הדרך המעוררת ביותר לרענן את החנות (חשבו על ה״קטלוג החדש״ של איקאה וההתרגשות לקראתו);
* שירות טוב ופידבקים חיוביים.

איך לשלוח מוצר ללקוח?
כשקונים מוצר - באינטרנט או ב"עולם האמיתי", רוצים לקבל אותו עכשיו. באינטרנט הדבר לא אפשרי ולכן חשוב לספק את המוצר באופן המהיר ביותר. מומלץ להציע מראש ללקוח יותר מאפשרות אחת למשלוח (למשל, משלוח רגיל, דואר שליחים או איסוף עצמי) ולקבוע תעריף בהתאם, וכשנכנסת הזמנה, לטפל באריזה ובשליחה במהירות.  
דמי המשלוח תלויים בתעריפים של דואר ישראל, או בחברת המשלוחים עמה תבחרו לעבוד. ברוב החברות העוסקות בתחום, עלות המשלוח נקבעת עפ"י נפח ומשקל המוצר. כמו כן, ברוב המקרים עלות המשלוח של שני פריטים ומעלה תשתלם לכם יותר. את כל האפשרויות והמחירים יש לברר מול דואר ישראל או חברת המשלוחים שבחרתם.  

קידום ושיווק בגוגל
ככל שתמוקמו בתוצאות הראשונות של החיפוש בגוגל, כך תקבלו תנועה רבה יותר לחנות. מאחר שמרקט פלייסים הם אתרים גדולים שמכילים מאות אלפי ומיליוני דפים שמתעדכנים כל העת, הם אלו שיופיעו, בדרך כלל, גבוה יותר בתוצאות החיפוש, כך שאם אתם מוכרים במרקט פלייס, מצבכם טוב יותר מבעלי אתרי מכירות עצמאיים.
גוגל מציעה קידום מהסוג הזה בתשלום - הוא נקרא Google Adwords  והוא פועל על מנגנון של חיפושי מילים. ברגע שתיצרו את המודעה, שתתבסס על צירופי מילות המפתח שבחרתם (למשל, ״שולחן אוכל 8 אנשים״ או ״שולחן מעץ מלא״), החנות שלכם תקודם למעלה בתוצאות החיפוש בגוגל. התשלום לגוגל יבוצע רק לאחר שהגולשים יקליקו על המודעה ויועברו לחנותכם.  

זהו זה. עכשיו יש לכם את כל המידע שצריך בשביל להתחיל מכאן, אבל יש עוד הרבה עבודה. צאו לדרך!

 

רוצים להצטרף לקניון האינטרנטי הגדול בישראל? לפתיחת חנות משלכם במרמלדה מרקט, בואו בואו

תגובות למאמר:
marmelada